Hoe

Hoe doe je dat eigenlijk: werken vanuit compassie? Je op een natuurlijke wijze aanpassen aan de patiënt en zijn omstandigheden en toch jezelf blijven in het contact? Hoe onderhoud je een prettige samenwerkingsrelatie? Wat is actief luisteren? Hoe weet je aan welke informatie de patiënt en zijn familie nog behoefte hebben en of zij überhaupt openstaan voor je informatie en advies? Hoe maak je samen met je patiënt een verantwoord, haalbaar en concreet behandelplan? Wat zeg je?
En vooral: hoe zeg je het?

Een antwoord op deze en andere vragen vind je in mijn boeken Patiëntgericht communiceren. Zoek je een geweldig Engelstalig leerboek? ‘Patient-centered interviewing van de American Academy on Communication in Healthcare (AACH)‘!

Zonder compassie geen patiëntgerichte communicatie! Een goed Compassion for Care boek is Time to Care (ook in het Nederlands verkrijgbaar) van Robin Youngson. En werk je in de GGZ, laat je dan inspireren door HART voor de GGZ, werken met compassie in een nieuwe ggz.

Met de app MedCom kun je je in minder dan 20 seconden (bij wijze van spreken in de spreekkamer) voorbereiden op het gesprek met de patiënt.
MedCom kun je gratis downloaden voor Apple en Android (b.v. door te klikken op onderstaande iconen)

PGC_MPPCinterviewing PGCindeGGZcover-hvdggz
time tot care
  logoapp  logoapp
  MedCom Apple   MedCom Android

 

 

 

 

Bewaren

Bewaren